במדינת ישראל פועלים מספר גופים האמונים על הפעילות הסדירה של מעבר הולכי רגל, מעבר הסחורות ומעבר כלי הרכב:
רשות שדות התעופה אמונה על המעברים הבינלאומיים (נתב"ג, אלנבי, טאבה וכיוצ"ב)
חברות הנמלים אמונות על נמלי ישראל
משטרת ישראל אמונה על המעברים בעוטף ירושלים
צה"ל אמון על חלק מהמעברים הפנימיים (צבאיים)
רשות המעברים היבשתיים אמונה על המעברים האזרחיים הבאים:
מעבר אייל
מעבר אליהו
מעבר ארז
מעבר גלבוע
מעבר הבקעה
מעבר חוצה שומרון
מעבר חשמונאים
מעבר כרם שלום
מעבר ל"ה
מעבר מיתר
מעבר מכבים
מעבר מצודת יהודה
מעבר ריחן
מעבר שער אפרים
מעבר תאנים
מעבר תרקומיא
תהליך האזרוח
בתהליך אזרוח המעברים, מתבצעת החלפה של החיילים המפעילים את המעבר בתחומי האבטחה, הבידוק והזיהוי, בכוח אדם אזרחי המוכשר באופן ייעודי ומקצועי בתחום הביטחון ותפעול המעברים. במקביל, נרכשות ומוטמעות מערכות טכנולוגיות מהמתקדמות בעולם על מנת לייעל ולפשט את תהליך תנועת הסחורות והולכי הרגל במעברים.
בתום התהליך,הנקרא אזרוח, האחריות הכוללת להפעלת המעברים עוברת מידי צה"ל לידי רשות המעברים היבשתיים.
כוח האדם במעברים המאוזרחים מורכב ממנהלים, עובדי משרד הביטחון (מנהל מעבר, קב"ט ומנהל תפעול) ולצידם עובדי חברות שמירה ואבטחה אשר זכו במכרז משרד הביטחון.
הסמכות להפעלת המעבר על ידי כוח אדם אזרחי, מוענקת מתוקף החלטת ממשלה ב/43, המסדירה את תהליך הפעלת המעברים המאוזרחים ואת הגורמים המנחים את רשות המעברים היבשתיים (שב"כ ומשטרת ישראל).
יתרונות אזרוח המעברים
רמת ביטחון גבוהה לצד רמת שירות גבוהה וכוח אדם מקצועי, ביטול החיכוך של חיילי צה"ל עם אוכלוסיות אזרחיות,רכישה והפעלה של טכנולוגיות מתקדמות, גמישות תפעולית והתאמת הפעילות לצרכים משתנים,צמצום גניבות רכב(בשיתוף משטרת ישראל).
צמצום מעבר סחורות, מזון ותרופות בלתי מורשים ובלתי מבוקרים ומניעת הכנסת חומרים מסוכנים ודו שימושיים לשטחים.
צמצום "הסחר השחור" (העלמת מיסים), שעל פי דו"ח מבקר המדינה ורשויות המכסמסתכמים בכ- 4 מיליארד ₪ בשנה.